Birds and velvet – breathtaking but frustrating

Oooh wat ben ik fan van dit setje. En het kwam allemaal redelijk toevallig tot stand. Twee stoffen die naast elkaar belandden op mijn gigantische ‘op te plooien’ stapel stoffen… #uitstelgedrag.

Processed with VSCO with hb1 preset

De flesgroene velvet vond ik op het stoffenspektakel en ik was meteen fan. Het was spotgoedkoop dus ik kocht wat extra voor een Kirsty rok voor mezelf (of die ooit het daglicht zal zien, daar ben ik nog niet aan uit 😉 ). Voor Céleste wou ik een legging maken met die wondermooie zachte velvet. Maar mannekes… heb ik me dat achteraf beklaagd. Deze legging staat momenteel ergens bovenaan op de lijst van meest frustrerende naaisels. De stof krult extreem hard waardoor de boorden heel moeilijk te bevestigen waren. Dan was er eventjes een moment waarop ik dacht het licht gezien te hebben. Naadband ging dé oplossing zijn (had me al eens gered voor dit jurkje). NOT! Door naadband te strijken verlies je de rek op de stof waardoor het niet meer mogelijk is de boorden uit te rekken, wat wel nodig is om die op de legging te bevestigen…

bewerkt-9295bewerkt-9289bewerkt-9287

Uiteindelijk is het me plus minus gelukt, maar u snapt wel waarom ik geen detailfoto’s op de blog smijt 😉

bewerkt-9277bewerkt-9279bewerkt-9280

Het bloesje ging ik aanvankelijk in een ander stofje doen, maar toen kwam die groene velvet plost naast het vogelstofje te liggen… Match made in heaven. Het is een stofje van het Belgische kinderkledingmerk Maan van bij Mon Depot. en nu komt de tweede grote “maar”. Bleek dat het stofje  heel fijn en doorschijnend is. Té fijn en doorschijnend om een bloesje van te maken, want je zou er de onderlijvekes onder zien en dat vind ik nu echt niet zo mooi. Ik heb hier echt lang over zitten dobben, meerdere hulplijnen ingeroepen en uiteindelijk de perfecte oplossing gevonden bij de Stoffenkamer. Enter plakkatoen: een héél fijn katoentje met een laagje lijm aan. Je bevestigt het met je strijkijzer net als vlieseline, maar je hebt het synthetische en het onaangenaam gevoel niet. Enkel het kraagje liet ik zo.

bewerkt-9263bewerkt-9271

Het patroontje is opnieuw uit het Franse boek “Les intemporels pour bébés 2“. Een van mijn meest gebruikte patroonboeken, maar je moet wel voor de Franse stijl zijn. Voor de sluiting achteraan gebruikte ik 2 knopjes die je met een elastieklusje kunnen sluiten. Ik vind dat een heel handige sluitingswijze voor bloesjes van peuters.

bewerkt-9260

Bedankt om te komen lezen. XXX

11 gedachten over “Birds and velvet – breathtaking but frustrating

  1. Zo ontzettend mooi! En wat je dochter er prachtig mee! (En ik ben blij dat ook jij soms vloekt en prutst 😊 het resultaat is er gelukkig niet minder om!) Top setje!

    Like

  2. Heel mooie creaties! En dat maakt je toch alleen maar des te trotser op het resultaat, dat je al die hindernissen overwon? Het stofje had ondertussen ook ergens in een vuilbak kunnen liggen…

    Like

  3. Vele hartjes voor dit tenueke! Zo mooi die sluiting van het bloesje, dat maakt het helemaal af. En dat van die plakkatoen moet ik echt onthouden, wat een mega handige tip!

    Like

Geef een reactie

